EDUvolúcia z pohľadu konzultanta a kouča v rozvoji lídrov
Na rodičovskom združení našich dvoch detí som bol len dvakrát. Raz staršej dcére v školskom roku 1992/1993, synovi o tri roky neskôr. Obidva razy som mal veľký konflikt.
Dcérina triedna učiteľka si sťažovala, že deti sú počas vyučovania neposedné, chichotajú sa. „Poviem im vztyk, ticho stáť a deti sa chichocú! Takú neposlušnosť nebudem tolerovať!“
Veľmi dôrazne som pani učiteľke povedal, že by mala rešpektovať fakt, že deti prichádzajú obdobím puberty a vtedy je také správanie prirodzené. Žiadne príkazy a nariadenia autority to nezmenia.
Druhý konflikt som mal s rodičmi synových spolužiačok a spolužiakov. Triedna učiteľka povedala, že v oddelenej časti bude zriadená škola pre mentálne a fyzicky hendikepované deti. Niekoľko rodičov začalo protestovať. Tvrdili, že stretávanie s postihnutými deťmi môže narušiť zdravý duševný vývoj ich detí. Navrhli zorganizovať petičnú akciu proti otvoreniu školy.
Postavil som sa a veľmi dôrazne som nespokojným rodičom povedal, v čom s nimi nesúhlasím. Našou povinnosťou je integrovať hendikepované deti s väčšinou, učiť väčšinu, že takéto deti musíme rešpektovať ako sebe rovných, pomáhať im, nie vytláčať ich na okraj spoločnosti. Ak by sa Stephen Hawking narodil na Slovensku, skončil by ako bezvýznamný človek na vozíčku. Mal šťastie, že žil vo veľkej Británii. Vďaka tomu mal svet jedného z najlepších fyzikov posledných 60 rokov.
Chcem, aby moje vnúčatá chodili do školy, ktorá budú dávať rovnaké šance všetkým, kde sa budú učiť žiť v súčasnej globalizovanej spoločnosti, kde nebudú nezmyselné obmedzenia, kde budú spoznávať rozmanitosti ľudských osudov a charakterov, kde sa budú cítiť slobodne.
Chcem, aby moje vnúčatá chodili do školy, kde učitelia a učiteľky budú aktívne rozvíjať tvorivosť, talent, potenciál detí. Kde nebude inšpekcia kontrolovať plnenie byrokratických nariadení, kde rodičia budú môcť aktívne participovať na programe vzdelávania, kde si deti budú môcť vybrať kariéru, ktorá ich naplní.
Chcem, aby moje vnúčatá chodili do školy, ktorej absolventi budú aktívne prispievať k rozvoju spoločnosti, nie pasívne čakať na príkazy.
EDUvolúcia je takáto koncepcia. Veľmi rád preto spolupracujem na tomto projekte.
PhDr. Peter Benkovič
Partner
Maxman Consultants