3 nečakané princípy moderného školstva v rýchlo meniacej sa dobe

Kedysi platilo: “Dobre sa uč, nájdi si dobrú prácu a budeš mať dobrý život.”

Aká je dnes realita a ako to bude o 20 rokov, keď vyrastú naše deti?

Michaela Ray de Witters

Kedysi dávno

Moja stará mama mi rozprávala, že sa ráno v kancelárii zvykli privítať spoločenskou kávičkou. Pozvoľna začali pracovný deň, prečítali si listy a naťukali odpoveď na písacom stroji. Cez obed prebrali kto bude čo večer variť a odskočili si kúpiť suroviny. Popoludní znovu trošku pracovali. O druhej už nemali čo robiť, tak si dali ďalšiu kávičku. O tretej si začali upratovať stôl a o pol štvrtej odišli. Doma si zvykla pospať, predtým, než prišli deti. Naplnila si potrebu socializácie a mala dobrý pocit z dokončenej práce.

Ako sa doba medzitým zmenila?

Môj známy pracuje 29 rokov pre nadnárodnú spoločnosť v Belgicku. Postupne sa vypracoval na manažéra so slušným platom. Užíval si postavenie aj firemné akcie. Avšak posledných 10 rokov sa stále viac tlačí na výkon a multitasking. Firma pravidelne prechádza reštrukturalizáciou. Znižujú sa stavy zamestnancov, pribúdajú povinnosti, urgentné uzávierky a potreba (neplatených) nadčasov. Stupňujúce sa ciele a nekonečné zmeny spôsobujú stres z prehnanej pracovnej záťaže a z neistej budúcnosti. Kedysi mal svoju prácu rád, dnes sa však plazí od vyčerpania. Žije už niekoľko rokov v štádiu vyhoretia. Úpenlivo čaká na dôchodok, lebo takto to už dlho nevydrží.

Dá sa vôbec pripraviť na svet, ktorý tu bude o 20-30 rokov?

Nemáme kryštálovú guľu, aby sme vedeli, čo prinesie budúcnosť. Ale isto by sme našim deťom dopriali, aby boli v živote spokojné. Môže vzdelávanie pripraviť novú generáciu na výzvy budúcnosti?

dcerka

3 princípy moderného školstva, ktoré pomáhajú pružne reagovať na zmeny

1. Zameriavanie sa na príležitosti

V dnešnej dobe by sme sa nemali spoliehať na to, že nastúpime do zamestnania a povezieme sa v ňom až do dôchodku. V dobe keď sa firmy presúvajú z jednej krajiny do druhej, je istota pracovného miesta len ilúzia.

Moja známa Kanaďanka bola top zamestnanec, pracovala nonstop aj cez víkendy na urgentných účtovných závierkach. Nestihla mať ani rodinu. Jedného dňa vedenie zatvorilo kanadskú pobočku a presunuli prácu do Indie. Nikoho nezaujímalo, že v päťdesiatke ostala bez práce a bez rodiny. Z pohľadu firmy mala zaplatený každý mesiac z 20 rokov, čo pre nich pracovala. Majú pravdu, aj keď nám to príde nespravodlivé. Zamestnanie je len výmena času za peniaze. Preto by sme nemali očakávať, že firma obetuje svoje záujmy v prospech jednotlivcov.

Pokiaľ si toto ujasníme, vyplynie nám, že pre jednotlivca je dôležité, aby mal viacero možností, ako si zabezpečiť príjem. Nastavme si myseľ na vyhľadávanie príležitostí. Napríklad moja prastará mama ostala počas vojny sama s deťmi bez príjmu. Za posledné úspory kúpila šijací stroj a šila pre bohaté rodiny oblečenie výmenou za jedlo a drevo na kúrenie. Tak sa jej podarilo prečkať vojnu a nakŕmiť deti.

sijaci-stroj

Príležitosti sa dajú hľadať aj v detstve. Robert t. Kiyosaki, autor bestselleru Bohatý otec - chudobný otec, opisuje: Ako malý chlapec chcel získať peniaze, tak že bude roztápať kovový obal zo zubnej pasty a tlačiť vlastné mince. Otec ocenil jeho tvorivosť a zároveň mu vysvetlil, že takýto spôsob nie je legálny. Podporil ho, nech hľadá inú príležitosť. Chlapec čoskoro založil vlastnú knižnicu s komiksami, ktoré požičiaval spolužiakom za pár centov. Od detstva si cibril zmysel pre príležitosti. V dospelosti si chodil zabehať a pritom si jeho myseľ automaticky všimla zanedbané nehnuteľnosti, vhodné na výhodný nákup a predaj, vďaka čomu si vybudoval úspešný biznis.

Úlohou moderného školstva je upriamiť pozornosť na hľadanie príležitostí v súvislosti s rôznymi cieľmi, nemusí ísť len o peniaze. Detská myseľ je neskutočne kreatívna, deti sú schopné vymyslieť veci, ktoré by nám ani nenapadli. Ak ich zároveň navigujeme, aby príležitosti boli bezpečné, etické a legálne, táto schopnosť sa im určite zíde. Spraví ich život bohatším nielen po finančnej stránke.

dcerka02

2. Objavenie a rozvíjanie vlastnej výnimočnosti a talentov

Už dávno neplatí, že stačí skromne sedieť v kúte a čakať, že si nás niekto všimne. Potrebujeme zdravé sebavedomie. Nejde o povyšovanie sa nad inými ale o uvedomenie si vlastných talentov. Každý sme iný. Jednému dieťaťu ide dobre matematika ale zaostáva v jazykoch, druhému idú skvelo počítače ale na telesnej výchove je ako kus dreva a tretie dieťa je snílek ako J. K. Rowling (autorka Harry Pottera), ktorú kedysi vyhodili z administratívnej práce, lebo sa priveľmi zabúdala vo svojej fantázii.

Rowling
J. K. Rowling

Podľa mňa učiť sa dobre dnes už nie je o tom, aby malo dieťa samé jedničky. Je oveľa cennejšie, keď si je vedomé svojich talentov, tie rozvíja a ostatné predmety môže mať aj horšie známky. Vyštudovať na červený diplom neznamená, že niekto bude mať lepšiu pozíciu, zarobí viac peňazí a už vôbec nie že bude mať šťastnejší život. Pokiaľ sme si vedomý vlastných talentov, vieme viac využívať aj rôzne príležitosti.

Napríklad Maria, ktorá sa z Filipín presťahovala do USA, bola síce vyštudovaná farmakologička, ale nikto by ju nezamestnal, lebo nevedela dobre po anglicky a jej diplom v USA neplatil. Čoskoro sa jej navyše narodilo dieťa. Využila teda svoj kuchársky talent a začala variť obedy pre susedov. Onedlho sa jej živnosť rozrástla na celkom slušnú donáškovú službu. To, že nevedela po anglicky, zrazu vôbec nebol problém.

3. Pestovanie flexibility mysle a adaptability na nové situácie

Väčšina ľudí nemá rado zmenu. Život sa ale mení, či si to prajeme alebo nie. Flexibilita mysle je o tom, aby sme nevytvárali v sebe odpor, ale pružne reagovali, ako tečúci potok medzi kameňmi.

Flexibilita sa dá cvičiť na malých často sa opakujúcich nepríjemných situáciách. Pred rokmi keď som sa presťahovala do Belgicka, zistila som, že tu často prší. Ľudia sa sťažovali na počasie. Povedala som si, že práve dážď je ideálna príležitosť cvičiť si flexibilitu. Keď mi dážď kvapkal na hlavu, predstavovala som si ako mnou prechádza a vôbec sa ma to netíka. Pomohlo mi to pripraviť sa na to, že niekedy prídu v živote aj oveľa ťažšie situácie.

S týmto súvisí aj pestovanie si adaptability. Málokto ma perfektný život, bez choroby, straty či smútku. Niektorí sa však na zmenu rýchlo adaptujú a niektorých to úplne zloží. Keď nastane nečakaná zmena, môžem sa ukľudniť a porozmýšľať, aké mám možnosti riešiť tento problém? Aké zdroje podpory mám k dispozícii? Aké príležitosti sa mi otvárajú? Aké talenty mám, ktoré môžem využiť v tejto zmenenej situácii?

Pred pár rokmi som prišla nečakane o prácu, kvôli zdravotným problémom. Pamätám si prvotný šok a strach z neistej budúcnosti. Bola predo mnou len čierna farba a nevedela som si tam nič predstaviť. O pár dní som sedela vonku a pri pohľade na cappuccino som si všimla, že môj strach sa začal miešať s pocitom slobody.

kapucino

Postupne som sa začala prelaďovať na novú situáciu a hladať možnosti. Túžila som sa venovať NLP (neuro-linguistickemu programovaniu). Chcela som sa zapojiť do štátneho programu pre začínajúcich podnikateľov. Ale zistila som, že ma tam neprijmú, lebo neviem po flámsky. Tak som sa najprv 9 mesiacov učila flámčinu, aby som presvedčila pani na úrade práce, že som schopná program absolvovať. Nakoniec ma tam zobrali. Postupne som začala organizovať NLP workshopy. Neskôr sa pridal aj súkromný koučing.

Michaela Ray de Witters

Medzitým sa mi narodila dcéra. Rozmýšľala som ako ju vychovávať, aby sa jej nenabúralo zdravé sebavedomie, ako sa to stalo v detstve mojim klientkam. Pri NLP koučingu som si všimla, že niektoré témy sa dokola opakujú. To ma inšpirovalo podeliť sa so svojimi skúsenosťami aj s inými rodičmi. A tak vznikla kniha Som skvelé dieťa - 7 pilierov detského sebavedomia. Pred rokmi by mi ani nenapadlo, že raz bude kniha z mojej hlavy pomáhať deťom v tisícoch rodinách, dokonca vo viacerých krajinách. Zistila som, že talent a príležitosti nie sú limitované len školskými predmetmi, z ktorých som mala jedničky.

Michaela Ray de Witters s dcérou

Doprajme aj našim deťom vzdelanie potrebné pre život v 21. storočí.

Michaela Ray de Witters

NLP koučka & autorka

www.sebavedomie.com

© Autori: Miroslav Sopko a Anton Adamčík, 2021. Všetky práva vyhradené. Poháňané reakčným systémom Typemill.