Naše hodnoty, princípy, kritéria

Všeobecné princípy:

  • evolúcia zmeny systému,
  • trvalá podpora inovácií rozvíjajúcich vyšší ľudský potenciál,
  • subsidiarita v rozdelení právomocí a zodpovednosti,
  • rovnováha medzi celostným a parciálnym prístupom vo vzdelávaní,
  • žiak/študent je subjektom výchovy a vzdelávania,
  • princíp symetrie v sociálnej interakcii,
  • kľúčovou jednotkou sociálnej interakcie v systéme je trojuholník pedagóg - žiak - rodič, alebo dvojica študent - pedagóg.

Princípy v procese vzdelávania:

  • dobrovoľnosť vo vzdelávaní,
  • sebariadený rozvoj žiaka a samoriadenie komunity,
  • podpora maximálneho rozvoja potenciálu jednotlivca a komunity,
  • podpora vyváženosti v rozvoji tzv. tvrdých a mäkkých zručností,
  • podpora morálneho rozvoja (striedmosť, činorodosť, pokora, rešpekt, poctivosť, zmierlivosť a štedrosť),
  • rešpektovanie vývinových štádií a hodnotových odlišností učiacich sa.

Princípy v riadení systému:

  • samospráva systému - EDUpolis,
  • základnou organizačnou jednotkou je vzdelávacia komunita EDUdéma,
  • princíp konsenzu a konsentu v hlasovaní samosprávnych orgánov,
  • princíp horizontálnej a vertikalnej decentralizácie riadenia.

Princípy vzdelávacieho trhu:

  • princíp ponuky a dopytu,
  • diverzita ponuky vzdelávacích prostredí a služieb,
  • princíp zmluvnej slobody na trhu,
  • spravodlivé financovanie štátom cez normatív na žiaka.

© Autori: Miroslav Sopko a Anton Adamčík, 2021. Všetky práva vyhradené. Poháňané reakčným systémom Typemill.